sippa

Alla inlägg under mars 2010

Av Gabriella - 29 mars 2010 11:58

We have now been confirmed by a vet that Colleen is pregnant. She will have puppies in the beginning of May.


På ultraljud har vi nu sett att det inte är någon tvekan om att Colleen är dräktig. Vi såg flera blåsor med små foster i. Det är kul att nu veta säkert att hon har småvalpar i magen, det gör att jag slipper oroa mig över det längre. Vi kan räkna med att Colleen får minst sex valpar och säkert mer, det händer ju ofta att man inte ser alla. Grattis till min lilla tjej och Elvis.


 

Av Gabriella - 26 mars 2010 12:50

   

Pälsvård är en väldigt viktig del i en hunds skötsel. En del raser kräver mer och andra mindre. Redan när man får hem sin valp så ska man börja träna lite smått på de olika momenten, så att den lär sig att det inte är något obehagligt som den behöver vara rädd för. Det bästa är att man tränar lite i taget och kanske har någon godisbit som valpen kan få när den varit duktig. Det man alltid ska komma ihåg när man tar hand om hundens päls, klor, tänder och öron är att man alltid måste ha tålamod (allt ska göras i hundens takt, även om det innebär att det tar längre tid), vara lugn (blir man själv sur och stressad så måste man ta en paus) och bestämd. Man får aldrig låta hunden bestämma när man ska sluta, för i så fall är det en väldigt stor risk att man får en hund som beteer sig odrägligt vid pälsvård. Det är för att då lär den sig att den slipper undan det.


Om man lär in hunden rätt och är försiktig så att det inte luggas eller gör ont på annat sätt så kommer man mest troligt att få en hund som gillar pälsvård.


 

Det här är de saker som jag använder mig mest av till mina hundar.





Sippans päls är väldigt enkel att sköta. Ungefär två gånger per år fäller hon och då gäller det att borsta henne varje dag. Till det så tycker jag att den här "handsken" passar utmärkt, den tar bort hår bra. På bilden lite högre upp finns det en blå borste/kam, vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Men den använder jag också på Sippan, den har ungefär samma piggar som "handsken". Skillnaden är väl mest att den är lite mindre och att man håller den på ett annat sätt. I samband med fällningen brukar jag även gå igenom hennes längre hår på benen, svansen och under magen med en vanlig hundkam. Det brukar inte tova sig så mycket där så därför behöver jag inte kamma henne så ofta.






Hur man klipper en Welsh springer spaniel

På den här bilden kan man se att Sippan har ganska mycket hår på öronen. Är man intresserad av utställning så måste man hålla håret där mycket kortare. Jag har sett flera welshar som har haft rakat på öronen, men för att få bäst resultat så ska man "rycka". Man separerar håret med fingrarna och så tar man lite i taget och drar lös det. Här är det viktigt att man är försiktig för det kan lätt bli obekvämt för hunden. på undersidan av öronlappen ska man raka och runt om klipper man med en sax. På halsen brukar man också raka welshar. På både hals och öron tycker jag att det blir finast om man inte tar bort alltför mycket hår. På bakbenen under haserna brukar jag klippa håret kort. På övriga delar där det är längre päls så toppklipper jag det ibland.









Nu till Colleen. Colleen är den första hund jag har som behöver mycket pälsvård. Jag hade faktiskt inte räknat med att det skulle vara så jobbigt, men jag tycker att jag har klarat det bra med att hålla tovorna borta. Till dem som tycker att det blir för mycket arbete så råder jag er att ta era/er hundar/hund till en hundsalong som kan göra jobbet åt er. För de förtjänar en ordentlig skötsel. Hur mycket jobb det är beror helt på hur långhårig hunden får vara. Jag tror att dem flesta brukar klippa ner sina barbeter kort ungefär två gånger per år. På huvudet och svansen växer inte håret lika fort så man brukar bara toppklippa där. Om man klipper hunden kort på resten av kroppen så kan det se lite kul ut, men det växer ut och blir bättre.




Här ser ni Colleens päls. Den ska se ut som den gör på bilden till vänster. På bilden till höger så har jag alldeles nyss borstat den med en karda och det gör att pälsen blir helt rak och står ut från kroppen istället för att ligga utmed som den gör till vänster. När pälsen är blöt så blir den ännu mer lockig. Det gör att det kan vara bra att bada sin barbet efter att man borstat/kammat den, för att den snabbt ska återställas. När man ställer ut sin barbet så ska man helst ha lång päls på den, men dem flesta domare här i Sverige accepterar att dem har lite kortare päls. Inför utställning brukar jag bada Colleen och sedan lufttorka, dels för att hon ska vara ren, men också för att pälsen ska bli lite lockigare. Barbeter får ofta fettig päls, det är för att skydda hunden från kallt vatten. Tvättar man hunden regelbundet, kanske en gång i månaden så blir den inte det.




 

Många barbetägare använder sig av en karda när de går igenom pälsen. Med den så gör man så att man håller håret uppåt (mothårs) med ena handen och sedan borstar man åt andra hållet, alltså medhårs. Man borstar medhårs men rör sig mothårs, eftersom man tar med lite mer hår allteftersom. Allteftersom släpper man ut lite mer hår. Man ska se till att man kan se huden innan man går vidare.

På kroppen använder jag oftast den här kammen på Colleen. Jag tycker att den fungerar bäst, men man måste se till att man inte bara kammar på håret längst ut, även här tycker jag att det är bäst att kamma på samma sätt som med kardan. På huvudet och tassarna använder jag samma vita kam som jag har till Sippan. Jag har även en tovutredare, ni kan se den på bilden med alla de andra sakerna. Den är verkligen jättebra. På en barbet kan man inte undvika att få tovor, bara se till att ta bort dem innan det blir för mycket. Då är den här tovutredaren perfekt. förut försökte jag att reda ut tovorna med en kam, fast den här är sååå mycket snällare mot Colleen.


 

Klorna ska klippas varje/varannan vecka. Många hundar tycker att det är läskigt att klippa klorna, men det gäller att bara ha tålamod. Rycker hunden till sig tassen så ska du bara sitta där bredvid den med tassen i handen och vänta tills den lugnat sig, det fungerar i längden. Var försiktig så att du inte klipper i pulpan. På vita klor syns den lätt (det rosa), medan det kan vara svårare att se på svarta klor. Här kan hundar reagera olika. En del kan börja skrika om man bara är lite i närheten av pulpan, medan andra hundar tar det hela med ro så länge du inte klipper i pulpan. Var försiktig, det är bättre att ta lite och ofta.


Under tassarna ska man klippa bort håret mellan trampdynorna. Speciellt på vintern är det viktigt att man gör det för att förhindra att snö fastnar. Många hundar börjar halta på vintern därför att det har fastnat så mycket snö under tassarna.


 


På en del hundar måste man rycka bort hår från hörselgångarna. På Colleen måste man det medan andra raser som Welsh springer spaniel så behövs det inte. Om man vill så kan man köpa en peang för det här. Men jag föredrar att rycka bort håret med fingrarna. Det är lätt hänt att man råkar göra illa hunden med en peang. På djursjukhus finns att köpa medel för öronrengöring, det kan vara bra att ha om hunden blir smutsig i örat. Om man inte håller rent är det stor risk att hunden får öroninflammation. På hundar med långa hängande öron kan man försöka att ibland sätta upp öronen i en snodd på huvudet för att lufta. Också det är bra för att undvika öroninflammationer. På Colleen fungerar det jättebra, Sippan däremot tar bort det hela tiden.


   


Tänderna är något som många hundägare glömmer bort. Unga hundar har sällan några problem med sina tänder, utan det är när de blir äldre som problemen kommer och andedräkten börjar stinka. För att förhindra att den lite äldre hunden får problem med sina tänder så är det jättebra att börja tänka på det tidigt. Det är bra att ge hunden torrfoder och mycket ben, för det håller borta tandsten. Att borsta tänderna gör också en enorm skillnad. När jag borstar Sippans tänder så märker jag direkt att hon får mindre tandsten, även om det bara är en gång i veckan jag gör det. Det bästa är ju att varje dag borsta tänderna på sina hundar. Det finns speciell tandkräm för hundar som man kan använda. Om det blir så att jag slarvar och Sippan får tandsten, då ser jag till att ta bort det med en tandstenskrapare innan det hinner bli mer. Om man låter sin hund gå med mycket tandsten så kommer tänderna till slut att ruttna bort. När man köper en tandstenskrapa så måste man först fråga och be någon kunnig visa hur den används, för det är lätt att skada mer än man hjälper om man gör fel.





Av Gabriella - 12 mars 2010 19:46

Jag och vovvarna har nu varit och sett Emmis nya lägenhet och den var jättefin. Det verkar också som om det är ett trevligt kvarter de kommit till. Vi var även ute i skogen och lät hundarna (Colleen och Xena) busa av sig. Vi mötte en kelpie på vägen och den verkade då ha beslutsångest över om den skulle komma och hälsa på våra vovvar eller lyssna på matte. Xena halvt ylade i iver att få träffa den och till min förvåning så märke jag att Colleen efter ett tag också börja med ett litet gnäll-yl aktigt läte. Hehe, tyckte hon lät ganska kul min lilla tjej som för det mesta annars är tyst av sig.


Colleen fick även till sin fasa inviga Emmis badkar när jag skulle ta bort all snö från tassarna.   


Kul att träffa Emmi igen, hade en trevlig dag tillsammans.


            

Av Gabriella - 6 mars 2010 20:07

Nu har vi varit och parat Colleen med Elvis. Allt gick jättebra, dem visste båda vad de skulle göra så inga komplicationer uppstod. För att vara på den säkra sidan så gjorde vi två tester på djursjukhuset för att veta när det är bäst att låta parningen ske. Jag åkte upp med Colleen till happis där Elvis bor tre gånger med en dags mellanrum. Första gången vi for upp var 26/2 så därför kan vi vänta oss att valparna kommer ngn gång mellan 30/4 och 4/5. Den 29/3 ska vi kolla med ultraljud om hon är dräktig.


   

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards