sippa

Alla inlägg under april 2010

Av Gabriella - 29 april 2010 21:39

Nej, alla valpar mår bra så ni behöver inte oroa er.

Det som hände var att Findus (en av våra katter)fick för sig att ta sig en titt på valparna, tror vi. Ingen var där och såg vad som hände. Jag höll på att laga mat och sedan hör vi dunsande från övervåningen. Nerför trappan springer Findus i ilfart, efter honom rusar en ilsken Colleen. De plöjer rakt igenom det kompostnät vi satt upp vid trappen för att hindra Sippan från att gå upp. Colleen stannar och springer snabbt upp till sina små sötisar igen, Findus tar flykten till under soffan och kurar ihop sig i ett hörn. Jag och syrran delar upp oss för att se till att valpar och katt mår bra. Ingen var skadad så jag tror nog att Findus bara råkade bli lite för närgången. Jag har alldrig sett honom så rädd förut och det tog även ett tag innan Colleen kunde lugna ner sig igen. En sak är då säker och det är att Findus har lärt sig en ordentlig läxa. Nu kan han inte längre vifta lite med tassen för att få Colleen att flytta sig.


Sippan och Maja (Findus mamma) tycker också att det är ganska jobbigt. Maja vill sova i "sitt" rum, men det får hon inte. Sippan är sååå nyfiken att hon håller på att dö, speciellt när jag är med valparna, då bara gnäller hon och vill komma hon med.


      


Annars är allt bra. Colleen äter hur mycket som helst, det är nästan så att jag börjar tro att hon är en labbe, och hon dricker ännu mer. Fast hon behöver all näring hon kan få så smal som hon nu har blivit. Hon har lite feber 39,1 C, men det har jag hört att andra tikar också haft och det ska tydligen vara normalt och snart gå över. Alla valpar har växt, de har gått upp mellan 20g och 60g. Dem kan vara ganska dumma och äckliga ibland för de vill gärna till Colleens vulva och dia, därifrån får de då ingen mjölk. Framförallt så var det i början innan de fattat var spenarna är som de gjorde så. Men en del far då dit nu också, det är speciellt en valp som dras dit mer än de andra.


  

Valparna är 1 dag gamla på bilderna


Den blå lilla hanen som ligger på Colleen föddes först och var även den mest högljudda och fick därmed smeknamnet "skrikhals". Här kan ni höra vad han tycker om den situation han stoppat sig själv i. Numera skriker han inte så mycket mer än vad syskonen gör. Jag tycker att valparna är väldigt duktiga och de finner sig bra i att hanteras av människor, det gör det lättare att väga dem. Jag kommer ihåg när Maja hade sina kattungar, de skrek som galna så fort man tog upp dem och då kom Maja för att hämta tillbaka dem. Colleen har lite mer förtroende för oss.  




Av Gabriella - 28 april 2010 20:19

Idag har Colleen fått 9 friska små valpar. Det blev 5 tikar och 4 hanar. Alla är svarta med lite vitt. Hela valpningen gick jättebra och Colleen klarade jobbet utmärkt. Hör av dig vid intresse av valp.


Colleen gave birth to 9 healthy puppies today, it all went very well. Colleen is now a proud mother of 5 females and 4 males. Puppies available.


  



Hane nr 1. Blått band, Föddes 08.40, vikt: 400g. Färg: svart med vitt på bröstet och lite vitt på hakan.

  


Hane nr 2. Rosa band, Föddes 08.50, vikt: 355g. Färg: Svart med vit rand på bröstet, vit haka och lite vitt på vänster baktass

  



Tik nr 1. Vitt band, Föddes 08.50, vikt: 290g. Färg: Svart med vitt på bröstet, vit haka och lite vit på baktassarna.

  



Hane nr 3. rött band, föddes 09.20, vikt: 340g. Färg: Svart med vit prick på bröstet och vit haka.

  



Hane nr 4. Vinrött band, föddes 09.35, vikt: 280g. Färg: Svart med vit prick på bröstet, vit haka och lite vitt på baktassarna.

  



Tik nr 2. brunt band, föddes 10.00, vikt: 350g. Färg: Svart med en liten vit rand på bröstet, vit haka och lite vitt på tassarna.

  



Tik nr 3. Grönt band, föddes 10.42, vikt: 320g. Färg: Svart med vitt på bröstet, vit haka och lite vitt på baktassarna.

  



Tik nr 4. lila band, föddes 11.25, vikt: 370g. Färg: Svart med vit haka

  



Tik nr 5. Mörkblått band, föddes 11.55, vikt: 300g. Färg: Svart med en vit prick på bröstet och vit haka.

  


Här gosar vinröd hane och rosa hane.

 

Hela gägnet      


Av Gabriella - 27 april 2010 20:30

Om man räknar med senaste parningen så ska det vara en vecka kvar nu. Räknar man från första parningen så är fredag den beräknade dagen.   Åhh, tiden går så fort. Jag börjar oroa mig allt mer inför förlossningen, tänk om nått skulle gå fel.

Så här ser Colleen ut i nuläget, en liten knubbsäl.

     


Runt tjockaste delen av magen är hennes omkrets 79cm (hehe, hennes mage är nästan lika stor som syrrans     ). Vikten ligger nu på 26,6kg. Hennes temp är 36,9 C, tidigare dagar har den legat på 37,7 C, så man kanske kan vänta sig att något händer snart. Har hört att tiken ska valpa inom 24 h efter att temperaturen sjunkit. Colleen flåsar ganska ofta, men inte så jättekraftigt.


        

Colleen håller på att få hängtissar, hihi. På nätterna är hon jättejobbig och väcker oss minst en gång varje natt, hon har gjort det nu över en vecka och det har börjat att kännas som att hon kissar och bajsar mer på natten än på dagen. Som tur är (hm, för mig) så är jag svårväckt och det resulterar i att min stackars pappa får ta de flesta nattliga turer.


Valplådan är klar och uppsatt. Jag tycker att den blev väldigt bra. Det är jag och pappa som har gjort den tillsammans och jag måste säga att han inte är nå bra på att sammarbeta, för så fort jag säger hur jag vill ha det så blir han sur och börjar skrika, när jag försöker få han att inte bete sig så så blir han bara surare. Men jag lyckades att få det som jag ville och så länge jag lät honom leda själva jobbet och skruva själv så höll han sig lugn. Hehe, vilken far jag har.

  


  


Lilla Sippan förstår inte varför hon inte får komma in. Hon är ganska dominant och bestämmer alltid över Colleen, så jag vill inte ha henne med valparna i början. När valparna är små ska de få vara ifred i syrrans rum. Vi har tillfälligt bytt rum pga Sippan. Jag tror att Sippan kan ta det ganska hårt att hon inte får sova i samma rum som mig och att kräva att hon måste lämna mitt rum där hon alltid sover känns lite för elakt.


Av Gabriella - 20 april 2010 18:53

 

Till vänster är Colleens mamma Coccolina. Dem är väldigt lika, både i utseende och temperament. Som liten var Colleen väldigt mammig, ändå när vi var där och hälsa på. Colleens brorsa Compay till höger och valpen är från Coccolinas senaste kull med Booly wooly "Guyguy". Ser dem inte ut som söta små änglar   


Colleens dräktighet går bra. Jag har mätt hennes midjemått sedan i lördags, med det kan man lättare se hur hon växer. I lördags var det 62 cm, på söndag var det 64 cm, igår 65 cm och idag är det 66 cm. I vikt så gick Colleen ner 0,5kg den första månaden, men nu har hon ökat från 20kg till 25,5kg.

Av Gabriella - 17 april 2010 10:32

Colleen mår bara bra. Magen växer i ilfart och om det fortsätter så här kommer det snart att se ut som om benen kommer ge vika när som helst. Colleen däremot är oberörd över den extra vikt hon har att bära. Tvärtom så känns det som att hon vill ut och gå mer än i vanliga fall. Varje gång man närmar sig dörren efter en promenad så stannar hon och man får nästan dra in henne. Om man närmar sig en korsning där man kan gå en längre eller en kortare sväng så drar Colleen alltid iväg mot det håll där man går längre.




    

Av Gabriella - 11 april 2010 14:28

Gratulations to Colleens brother Compay de la Serve de la Chapelle d'Alexandre. He has now become a French dogshow Champion.   


  


HD: A

TAN

He's going to be a father to his second litter at the same time Colleen will have her pups. The mother is Be my Bijou babe de la Serve de la Chapelle d'Alexandre. Take a look at Elaines website barbets en bresse.


  


This is Chichi l'Amoroso de la Serve de la Chapelle d'Alexandre "Elmo" also Colleens brother. He lives in Finland and he is Finnish dogshow Champion.

HD: C

Bloppis-annons
Av Gabriella - 10 april 2010 17:06

Barbetvalpar väntas i början av Maj.


SE UCH Colleen de la Serve de la Chapelle d'Alexandre


Född: 26/6-07

Mankhöjd: 52cm

Vikt: 21,5kg

HD: A

AD: 0

Ögon: ok 



Ludde Lumps Elvis

 


Född: 11/4-07

HD: B

AD: 0

Ögon: ok


Både tiken och hanen är bra representanter av sin ras. Dem är snälla, sociala och går bra ihop med andra hundar. Barbet även kallad Fransk vattenhund är en ganska ovanlig ras här i Sverige. Rasen är framavlad till att användas vid jakt på sjöfågel, vilket innebär att det är en ras som behöver motion. Barbet är väldigt vänlig och omtyckt av de som träffar den. De älskar att få vara med när det händer saker. Det är aktiva hundar som gärna följer med på en joggingtur, fjällvandring eller tur i båten. Lättlärda och passar utmärkt till olika hundsporter som agility, lydnad och freestyle.



Djur & tillbehör, Säljes - Luleå (Norrbottens län)
Pris:    16 000:-
Telefon:    0722333072
 
Av Gabriella - 10 april 2010 17:06

Som jag skrivit tidigare här i bloggen så stämmer inte Colleen och Elvis officiella stamtavlor. De uppfödare som är väl insatta i rasen vet att det är så, även Svenska barbetklubben. Det jag tycker är dåligt är att inget görs åt det, vi vet alla vad de riktiga stamtavlorna är och ändå blir det så att jag inte får annonsera min kull på Svenska barbetklubbens hemsida. De säger att SKK inte tillåter det för den officiella inavelsprocenten är 10,2%. Men den riktiga är 2,54%. Dem väljer att följa något som de vet är felaktigt, för dem tycker att det är säkrare. Jag undrar varför det är säkrare? Tror nästan att det bara är så att de tycker att det är enklare.


Här kommer Colleen och Elvis riktiga stamtavlor. (Compay är Colleens kullbror)


   


Här kan ni se deras felaktiga stamtavlor


http://www.pawpeds.com/db/?a=p&ids=3:783804;2:784495&g=5&p=bar&date=iso&o=ajgrep


Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards