sippa

Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Dagens träningstävling

Av Gabriella - 24 november 2013 19:01

Jag kunde inte hjälpa det. Trots att det bara var en träningstävling så blev jag så förbannat nervös. Då det bara var en träningstävling så fick man mycket goda råd från domaren och en sak han sa till mig var att jag inte kan viska när jag ger hunden kommandona. Nu är det så att jag inte vill använda hög gäll röst eller ryta åt hunden när jag tränar (eller tävlar). Men jag måste tänka på att även om jag inte ryter så måste jag vara bestämd i rösten så dem förstår att det faktiskt är kommandon dem får.


Gaia var duktig, även om hon nu gjorde en del missar. Det var ju trots allt bara en träningstävling och nu vet jag mer vad vi måste fokusera träningen på. Överlag är jag mycket nöjd med hennes insats och föhoppningsvis vågar jag starta henne på en riktig lydnadstävling nästa år.


Poängen vi fick var:

Platsliggande: 0 

Tandvisning: 10

Linförighet: 8 

Läggande: 8,5

Inkallande: 9,5

Ställande: 8,5

Apportering: 10

Hopp över hinder: 0

Helhetsintryck: 9


På platsliggande så trodde jag att hon skulle ta en 10 eller ev 9 om hon skulle vara sen med sittandet på avslutet. Istället blev det en nolla för hon hade mycket svårt att slappna av. Det var alldeles för mycket störning med flera hundar utanför planen som gnällde och skällde. Vid två tillfällen ställde hon sig upp.


Tandvisningen gick klockrent. Hon var lika duktig som hon brukar vara på utställningar.


Jag tycker att Gaia gjorde en bra linförighet. Domaren tycker att jag ska träna på snävare svängar för Gaia flyter gärna ut lite. Hon var även sen med sättandet, hon trampar ett tag på stället för att komma i rätt position.


Domaren sa att hon gjorde ett bra läggande, men drog av pga att jag vrider på huvudet och kollar efter henne då jag gick iväg. Jag tyckte hon saknade lite energi under fotgåendet och var inte säker på om hon lagt sig eller bara stannat.


Inkallningen gick klockrent. Domaren drog av ett halvt poäng för att han tyckte Gaia trippa lite på stället innan hon satte sig. Jag skulle ha gett henne en tia.


På ställandet hade jag inte riktigt med henne från början, därav var hon inte så snabb med att stanna vid kommando. Vid avslutet var jag dessutom tvungen att kommendera sitt två gånger innan hon satte sig. Både på ställandet och läggandet hade jag viljat ha mer attityd och energi från henne. Hon blev lite trött då.


Apporteringen gick klockrent. Hon verkligen imponerade på mig. Fast vi fuskade på det här momentet och använde min läderapport istället för träapporten som man i vanliga fall ska ha.


Hopp över hinder. Ja Gaia, vad ska jag säga. Hon sprang runt hindret så vi gjorde om momentet och då tog hon det klockrent, men vi blev ju såklart nollade. På en riktig tävling får man inte två chanser.


Helhetsintryck- Mycket duktig hund och en glad matte. Men vi har mycket som behöver tränas på.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards