sippa

Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

Colleens första halvår

Av Gabriella - 5 januari 2010 12:58


Colleen är 9 veckor och vi har just kommit hem från Frankrike med henne.


 Hon uppförde sig jättebra under hela resan, även när vi var inne på mcdonalds där det var väldigt högljutt så kunde Colleen slappna av. En riktig liten globetrotter.

























































Nedan är Colleen 3 1/2  månad. Jag försökte få några stå-bilder på henne, men hon hade väldigt svårt att stå still.


Nedan till vänster är vi på väg till affären. Numera så är det mest Colleen som får jobba med att dra vagnen. Det är väldigt bra träning speciellt om hon har mycket överskottsenergi.



4 1/2 månad. Colleen är väldigt busig när hon är ute och älskar att leka med andra hundar, dock så tycker Sippan att hon bara är jobbig för det mesta.



  Här tar Colleen det lugnt, men så fort man vänder ryggen till så letar hon upp något oskyldigt gossedjur som hon kan bita av ögonen på, som tur är så försvinner dessa hyss gradvis med åldern.

Dan före julafton, ett år sedan. Colleen är 6 månader och har blivit riktigt stor, snart växer hon om Sippan. Jag har borstat igenom hela henne och då blir hon så här fluffig. Colleen är min första hund som behöver mycket pälsvård och emellanåt kan jag tycka att det blir väldigt jobbigt, men då är det tur att jag har en sådan snäll hund som har bra tålamod med mig.


 
 
Magdalena

Magdalena

20 juni 2010 16:09

Hej!
Jag är jätteglad att jag hittade din blogg, eftersom jag och min sambo också funderar på att köpa en Barbet från Frankrike.
Några frågor som jag hoppas att du kan besvara:
1. Hur mycket kostar en Barbet i Frankrike? (Eftersom det är en så pass ovanlig ras i Sverige, antar jag att en Barbetvalp är rätt så dyr här.)
2. Hur fick du hem Colleen?
3. Hur lång tid tog det?

Är mycket tacksam för svar. :D

Mvh
Magdalena

http://maggzor.blogspot.com

 
Ingen bild

Gabriella

20 juni 2010 19:01

Hej
Kul att du är intresserad av rasen barbet. Den rekomenderar jag varmt. Väldigt trevligt temperament och superbra mentalitet. Vilken uppfödare i Frankrike har ni funderat på att ta en valp ifrån?

1, Priset i Frankrike för en barbettik är ca 950euro och hanar är ca 200euro billigare. Här i Sverige kostar både hanar och tikar 16000kr. Eftersom det blir långt att resa om man tar en valp i Frankrike så kommer det att bli dyrare än om man tar en valp här i Sverige.

2, Jag tog flyget till stockholm bytte flyg till paris och sedan tåget till en stad i närheten av lyon där jag hämtade henne. Resan gick jättebra.

3, Vi stannade i Frankrike 4 dagar. 2 nätter i Paris och 1 natt i staden där uppfödaren bor, sedan tog vi tåget till Paris och flyget hem.

Du är inte intresserad av en valp från Colleen?
mvh
Gabriella

 
Magdalena

Magdalena

20 juni 2010 20:22

Hej igen!
Tack så jättemycket för de utförliga svaren! Vi hade tänkt att kombinera hundköp och bröllopsresa till Frankrike nästa år, så det blir inte förrän då som vi skaffar hund. Men annars hade vi mer än gärna köpt en. Du har inga planer på att para Colleen igen?

Här kommer fler frågor:
4. Vad heter kenneln där du köpte Colleen förresten? Har de någon hemsida?
5. Hur gick du tillväga för att få kontakt med uppfödaren?
6. Vad finns det för regler när man köper hund i Frankrike? (Jag hört någonting om att en del hundar där har rabies och då brukar reglerna vara hårdare.)
7. Behöver hunden sitta länge i karantän innan den får komma till Sverige eller har man tagit bort det kravet?

Tack på förhand!
MVH
Magdalena

http://maggzor.blogspot.com

 
Ingen bild

Gabriella

20 juni 2010 20:41

Okej, jag har inte bestämt mig än om jag ska ta en till kull med Colleen. Det beror nog mycket på vad jag gör då. Om jag har tid. Det är verkligen hur kul som helst att ha en kull med valpar.

4, kenneln heter barbets en bresse (de la Serve de la Chapelle d'Alexandre), på min blogg har jag länkat till henne. Uppfödaren heter Elaine Fichter och hon pratar engelska. Hon är en riktig eldsjäl och kan jättemycket om den här rasen. Hon har en kull planerad med Colleens syster (Chesara) under nästa år.

5, En uppfödare här i Sverige tipsade om henne när jag inte fick en valp därifrån.

6, just nu tror jag inte att det är några problem med rabies, men om något sådant fall rapporteras så får man inte importera. Man måste få tillstånd från jordbruksverket för att importera en valp och då får man även veta vad bestämmelserna är. För oss så fixade Elaine vacc. avmaskning, pass mm.

7, Importerar man valpen när den är under 3 månader så behöver den inte vara i karantän.

mvh
Gabriella

 
Ingen bild

Magdalena

21 juni 2010 20:11

Hej Gabriella!
Tack för svaren. Det här tål verkligen att tänkas på.

Lycka till med Colleen och valparna!

Mvh
Magdalena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards