sippa

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Cannes och Lyon

Av Gabriella - 3 september 2012 23:22

På väg mot Cannes hände något märkligt. En man kommer springandes ut på vägen fram till våran bil när vi väntar vid rödljus. Han börjar tvätta vindrutan och vi hissar ner fönstret och säger åt honom att sluta. Ändå fortsätter han och går till andra sidan och tvättar där också. När han är klar så förväntar han sig att VI ska betala. Aldrig att vi ska betala för det när vi sa till honom att sluta. Vi låste alla dörrar och så fort det blev grönt skyndade vi oss därifrån. Våran kirunagumma blev helt galen när vi var framme vid hotellet. Hon började tjata på oss att vi skulle åka på gågator dit man inte ens kunde ta sig med bil pga väghinder. Vi irra omkring rätt länge innan vi råkade hamna i ett parkeringshus. Less som vi var på bilen då så lämna vi den. Vi lämnade även mesta delen av packningen också. Till fots var det lätt att hitta hotellet och vi fick veta att vi inte kunde checka in först på en timme. Det var så varmt ute att vi inte kunde göra så mycket annat heller så vi besluta oss för att ta lunch. Jag tog ravioli bolognese och Emmi tog en mozarella sallad. Till efterätt åt jag en supergod fondant och Emmi hade fruktsallad. Hmm, vem kan ha varit den nyttiga här?    Efter maten fick vi checka in på hotellet och vi hämtade resten av vår packning. Hundarna var trötta så dem fick stanna på rummet medan jag och Emmi utforskade Cannes. I ett fik hittade vi svenska mackor. Det var polarbröd och som fyllning hade dem majonäs, tre olika oster och sallad, det var gott. På ett annat ställe köpte vi även varsin citronkaka- tarte aux citron. Dem är goda minsann. Jag har då ätit mer än en av dem där under tiden jag var i Frankrike. På kvällen gick jag och hundarna på en lång kvällspromenad efter stranden. Det är så stor skillnad på hur det är under dagen och på natten så det är väldigt mysigt att bara vandra runt lite. Vi såg på flera uppträdanden, det var unga killar som dansade och gjorde akrobatiska konster. Dem var jätteduktiga. Man såg även många "indianer" som sålde prylar, konstnärer som målade, dem som gjorde karikatyrer, folk som sålde lysande leksaker, folk som sjöng och spelade mm.


 

Den 29 var vi i Cannes hela dagen. På förmiddagen var jag på stranden för att sola och bada. Emmi kunde inte komma för hon ville inte vara ute i solen efter det att hon bränt sig och hundarna var inte heller så sugna på att bada och sola så dem stanna med Emmi. Det var så skönt att ligga i solen och bara slappa. Stranden på Cannes är mycket bättre än den i Nice för det var sand och inte sten. Vattnet var däremot inte så trevligt. Det var så smutsigt att jag måste tagit med mig minst ett ton smuts tillbaka till hotellet och man luktade illa. Jag kunde inte heller använda mina nyinköpta simglasögon för det var så grumligt att man inte såg någonting i vattnet. Jag och Emmi gick senare på en shoppingrunda. Vi hitta en klädaffär som hade massor på rea, där hitta vi båda två massor med kläder som fick följa med hem. Vi passerade även en kyrka som hade dörren öppen och det måste ju betyda "välkommen  in" så vi gick in dit och hamnade mitt i en gudstjänst och dem skulle precis ta nattvarden. Visst gratis vin är ju alltid något, men det kändes fel att dricka ur samma bägare som alla andra så vi smet ut igen. En god kulglass fick vi istället. Jag smakade även en macaron för första gången och föll pladask. Dem är ju faktiskt riktigt goda. Får se om jag kan övertala syrran att baka några här hemma. Vi spana in hamnen och alla snygga yachter. Den ena präktigare än den andra, vilken syn. En rolig sak som hände när jag rastade hundarna var att en kille på avstånd sätter sig på huk och håller ut armarna som om han vore jätteglad att se oss. Gaia blir helt glad och galen och börjar dra mot honom, sen ser hon att det är en främmande människa som hon inte alls känner, då tvärvänder hon och skäller förskräckt istället. Han går då iväg. Även den här kvällen var jag och hundarna ute och såg på killarna som uppträdde.


Jag och Emmi gjorde en liten miss här. Båda var helt säkra på att det var den här dagen som vi skulle vidare till Lyon. Allt var packat och klart och vi hade gått upp tidigt för att komma iväg före värsta trafiken började. Precis innan vi ska gå tittar vi på hotellbokningen och märker att vi ska ju stanna en natt till, så med andra ord så får vi en extra dag i Cannes. Jag och Emmi går på en shoppingrunda för hon måste hitta massa souvenirer till sin familj. Vi råkade även hamna i de rikas kvarter och där fanns så mycket som var otroligt vacker och hiskeligt dyrt. Vi trodde inte våra ögon då vi såg prislapparna. Det hände en liten incident när vi skulle betala på en restaurang. Vi hade köpt var sin fruktpaj och som alltid tidigare fick vi allt på samma nota. Vi ville bli av med våra mynt så vi betala centen med mynt och euron med sedlar och mynt. Dem hade svårt för att räkna och besluta att det var lättast att bara betala allt med min 20 eurosedeln. Det dem missade var att dem dessutom tagit 6 euro som var Emmi-Lies. Dem sa att vi fick tillbaka alla våra mynt, men 6 euro saknades. Med andra ord: Emmi betala för sitt och jag betala för oss båda = dem tog för mycket betalt och fatta det inte. Efter en del bråk och andra som fick hjälpa med översättning fick vi tillbaka våra 6 euro. Det blev rätt i slutändan, men det tråkiga var att dem inte fattade det. Den här dagen var Colleen på jättebra humör och hon fixa sig ett nytt intresse att "ställa duvor". Så fort hon såg en duva så frös hon och kunde inte släppa den med blicken. Det var jättekul för hon var på så bra humör. En annan kille kom när jag var ute med hundarna och erbjöd mig att följa med och röka hasch. Han skulle tydligen ha "bra saker", men jag avböjde det generösa erbjudandet. Jag och Emmi tog en promenad upp till berget där kyrkan Notre-Dame de l'Esperance och museet la Castre ligger. Hundarna fick stanna på hotellet för dem orkade inte gå ut mer i värmen, men det var trevligt ändå. Vi stanna på en restaurang och åt goda Cannesburgare. På kvällen blev det en katastrof. Jag var ute på kvällspromenad med hundarna och ser att det är MASSOR med folk samlat och någon som pratar på en scen. Jag blir nyfiken och försöker se vad som händer. På grund av allt folk så ser jag inte mycket och en konsert börjar. Jag vill gärna stanna, men kan inte pga det höga ljudet så vi börjar vandra tillbaka till hotellet. Nästan framme så börjar fyrverkerier. Gaia bara springer mot hotelldörren med mig och Colleen släpandes efter. Båda hundarna tycker att det är väldigt obehagligt med fyrverkerier. Jag är mycket tacksam att jag var så pass nära hotellet när det började för annars hade både Colleen och Gaia fått panik.


                                 


31 Augusti Lämnar vi Cannes. Det tog oss ca 5 timmar att köra till Lyon och jag körde hela vägen. Det gick väldigt bra att köra den sträckan, jag gillar det att hastighetsbegränsningen är 130km/h mestadels då man kör på motorvägen. Framme i Lyon gick jag och hundarna på jakt efter ett internetcafe. Vi hittade inget, men en trevlig kvinna som jobbade på ett cafe lånade ut sin dator till mig så att jag kunde skriva ut inträdesbiljetten till hundutställningarna. Min pappa hade scannat in biljetterna på datorn och mailat dem till mig. Jag hade inte hunnit få dem innan jag for. På kvällen gick jag och hundarna på en långpromenad utefter Rhone floden. Dem tyckte det var jättekul och var intresserade av alla nya dofter. Dem gillar Lyon mycket bättre än rivieran. Det finns mer gräs och träd och det är inte lika trångt med folk överallt. Colleen gick även ut i floden och simmade lite, hon kom inte så långt ut för jag vågade inte släppa dem lösa. Gaia badade bara benen.

     

Colleen · Gaia · Resa
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards