sippa

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Chardonnay

Av Gabriella - 17 september 2012 19:19

Efter att ha spenderat förmiddagen med Elaine, Jennifer, Ania, Tomasz och alla härliga barbeter begav vi oss till den lilla byn Fleurville som ligger i Chardonnay distriktet. Där bodde vi i ett magnifikt slott med jättefin omgivning. Solen var fortfarande uppe och det var fint väder så jag drog på mig bikinin och gick ut för att sola. Halvt död av värmeslag släpade jag mig in på rummet till dem andra drygt 40 minuter senare. Mer sol klarade jag inte av så jag fick svalka mig på rummet istället. Till skillnad från storstäderna vi varit i tidigare så fanns det massor med natur, gräs, träd, ängar, fält, odlingar, stigar och så klart en älv här. En sak jag lärt mig om Frankrike är att det finns massor med älvar, känns som att det finns överallt vilket jag gillar. Det är fint med vatten som lite omväxling i landskapet.


Lite senare tränade jag lydnad och tricks med mina fina tjejer på den stora gräsmattan utanför slottet. Det följdes av en mysig promenad i den fina naturen. Vi blev tyvär tvingade att vända för ett åskoväder dök plötsligt upp från ingenstans. Först hörde vi åskan långt borta. I och med att både Colleen och Gaia tycker det är läskigt med åska så tänkte jag först vända, men ingen av dem reagerade på det så vi fortsatte lite till på vår promenad utefter älven. Åskan kom snabbt närmare och det började regna då vände vi tillbaka. Vi hann precis tillbaka till slottet innan det värsta började och det var ett ganska kraftigt oväder. Middagen åt vi på slottet och det kom som en chock för oss när vi såg dem dyra priserna. Men men vi hade sagt till dem att vi skulle äta där så vi kunde inte backa ur och riktigt god mat var det också minsann.


Frukosten dagen därpå höll samma höga klass som middagen. När man är på semester så måste man väl ändå få unna sig lite lyxmat. Även här stötte vi på svenskar, svenskar finns verkligen överallt i Frankrike. I bordet bredvid oss satt en svensk man och hans norska flickvän. Dem var väldigt trevliga och vi surrade lite med dem. Efter morgonpromenaden fick hundarna stanna på rummet för jag och Emmi hade bestämt oss för att gå på vinprovning. I receptionen tipsade dem oss om vilka ställen vi kunde fara till och iväg rullade bilen. Emmi var den som offrade sig och tog på sig körningen. Först for vi till vire-gården, där testade jag vita viner och köpte ett vitt vin som dem tillverkar där. Nästa gård var Aze-gården. Där var jag ute efter ett rosevin och hittade ett. Sista gården vi for till var Ige-gården där jag köpte ett rött vin. Butikerna där man köper vinerna kallas för "Cave". Så ställena vi besökte hette CAVE DE VIRE, CAVE D'AZE och CAVE D'IGE. Precis som alla andra vägar (förutom motorvägarna) i Frankrike så var dem här väldigt smala och kurviga. Omgivningen var mycket vacker med alla vin-, hö- och solrosfält. Majsodlingar överallt och mysiga små byar med jämna mellanrum. På många ställen fanns det mindre flockar med köttkor. Dem var mycket sociala och nyfikna. Bilarna kör så fort att bilvägarna inte är några vägar man vill promenera efter. Men mellan fältena fanns det fina skogsvägar att gå på. Hundarna uppskattade att få gå lösa och Gaia tyckte det var så kul att härja fritt på fälten. Colleen tog det rätt lugnt för det var trots allt väldigt varmt ute.


Vid slottet hade dem en tennisbana som jag och Emmi tänkte utmana. Det gick väl inte så direkt bra. Ingen av oss har spelat tennis så mycket innan, men det var kul att testa. Jag ville även sola igen, men jag hann bara ut till solstolen innan molnen kom och det blev kyligt istället så det vart inget med det. På kvällen gick vi allihopa på en promenad. Vi kom till en holländsk kamping, med i princip bara holländare. Det kändes som att jag var i Holland igen. För att ta oss dit var vi tvugna att passera en läskig bro. Den var så smal att bilarna inte fick plats att möta varandra. Det fanns rödljus så att dem mötandes fick vänta på sin tur. Där vi gick var det också smalt och det kändes som att bilarna skulle åka över oss. Bron hade rostat och var i dåligt skick med flera hål man var tvungen att gå över. På kampingen åt vi pizza till middag.


Chateau de fleurville betyder "Blomstadens slott". Det passade med alla omkringliggande solrosfält, annars var det inte så mycket blommor. Bilen jag och Emmi hyrde var en Nissan Qashqai.

    


           


                                                   

 



Colleen · Gaia · Resa
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards