sippa

Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Träningsdag i Kalix

Av Gabriella - 12 maj 2013 23:03

Jag, Gaia, Monica, Wilma, Georg och Rufus har varit på besök i Kalix. Med Ida och Chloris har vi haft en hel dag full med massor av hundträning. Vi startade med nästan 2 timmar lydnad. Vi gick igenom alla moment i lydnadsklass 1, ett i taget. Ida och Chloris demonstrerade, Chloris har verkligen full koll på alla moment och glädjen riktigt strålar från henne då hon får visa upp sina färdigheter. Efter demonstrationen tränade vi på det innan vi gick vidare till nästa moment. Gaia var jätteduktig och jag är stolt över hennes insats. När Gaia får träna och blir så glad så vill hon springa och mellan momenten då jag inte kräver hennes uppmärksamhet så får hon sina busryck och springer som en tok fram och tillbaka på planen, gärna med en boll i munnen eller en kompis vid sin sida. Hon är ju bara glad och jag gillar hur hon utrycker det. Men det här beteendet är lite problematiskt då man tränar på klubben och många andra är där. Både hundar och människor blir störda av Gaias energi så ibland när hon är på sånt humör kan jag inte ha henne lös.


Efter lydnaden blev vi bjudna på köttsoppa som Idas farfar har gjort och till efterätt bjöd Idas syster på kladdkaka. Det är en supergullig familj som Ida har och dem är alla så trevliga. Maten och fikat var mycket gott och eftertraktat efter all träning.


Men dagen var inte slut efter det. Vi tänkte även låta hundarna få jobba lite med sina nosar så vi for ut i skogen. Alla lade ut var sitt personspår till sin egen hund. Då vi väntade på att det skulle få ligga så vallade vi upp en ruta och testade på uppletande. Här imponerade Gaia mig ordentligt. Jag som trott att man aldrig skulle kunna köra uppletande med henne hade helt fel. Då det var första gången så gjorde jag det väldigt enkelt och visade henne var jag lade föremålet. Hon sprang ut med raketfart och sökte reda på föremålet. Då vi gjorde igen kasta jag iväg det en bit och det landade gömd bakom en stor hög med kvistar. Utan att tröttna det minsta rusade Gaia omkring i rutan tills hon hittade den gömda leksaken. Chloris genomförde ett uppletande av fyra föremål och precis som i lydnaden jobbar hon hela tiden med full fokus och hög fart hela tiden. Även Wilma och Rufus gjorde jättebra jobb.


...Och så avslutades dagen med att vi gick var sitt spår. Vi tog en hund i taget och alla följde med efter föraren så vi får se hur hundarna jobbar.


Ida förbereder sig för spårning, medan Gaia och Chloris otåligt väntar i bilen.

        

Chloris, Rufus, Gaia och Wilma. Duktiga hundar som orkade jobba hela dagen.   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriella - 25 maj 2016 22:47


Här får ni ett kort filmklipp på valparna, 2 veckor gamla.     ...

Av Gabriella - 24 maj 2016 20:15

Två veckor har gått och alla valpar mår bra och växer fint. De väger nu mer än tre gånger så mycket jäntemot då de föddes. Här får ni lite bilder på de små <3   Min lilla valp :*         röd hane         Gul hane     ...

Av Gabriella - 21 maj 2016 21:31

Valparna är nu 11 dagar gamla och en helt ny värld börjar öppna sig för dem. Det är inte längre bara näsan och känseln som guidar dem fram utan snart kan de även se och höra. När valpar är små kan det nästan se ut som att deras ögon är blå eller har ...

Av Gabriella - 17 maj 2016 20:30

Valparna har nu hunnit bli en vecka gamla. De äter och sover mest och alla har gått upp bra i vikt. De har mer än fördubblat sin vikt på den här första veckan och min lilla tik är fortfarande minst i kullen så hon kommer nog bli en riktig liten tuffi...

Av Gabriella - 11 maj 2016 23:15

Här skulle jag vilja presentera våran lilla valp och alla hennes fem bröder. Dem är 1 dag gamla på alla bilderna.   Våran tjej, utan band. Hon ser ut som en liten hamster på den här bilden, sötnosen        Svart hane med rött band    ...

Presentation

Language

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards